Zawiadomienie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego.
Notice of loss or damage to identity card.
Kogo dotyczy
Who is affected
Osoba, której dowód osobisty został utracony lub uszkodzony.
A person whose identity card has been lost or damaged.
Czas realizacji
1.Osoba, która dokonała osobistego zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w organie dowolnej gminy a posiadacz dowodu osobistego przebywający poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - dowolnemu konsulowi Rzeczpospolitej Polskiej, otrzymuje zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego.
2.Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w formie dokumentu elektronicznego, oraz posiadaczowi dowodu osobistego przebywającemu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, który dokonał tego zgłoszenia w formie pisemnej za pomocą poczty lub telefaksu, zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydaje się na żądanie.
3.Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym do dokonania zgłoszenia.
4.Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, nie dłużej jednak niż przez 2 miesiące.
Lead time
1.A person who reported the loss or damage of an identity card in person to the authorities of any municipality, and a holder of an identity card residing outside the territory of the Republic of Poland - to any consul of the Republic of Poland, shall receive a certificate of loss or damage of an identity card. 2.The holder of an identity card, who reported the loss or damage of an identity card in the form of an electronic document, and the holder of an identity card residing outside the territory of the Republic of Poland, who reported it in writing by mail or fax, shall be issued a certificate of loss or damage of an identity card upon request. 3.The report on the loss of or damage to an identity card can be made by a proxy, who has a special power of attorney to make the report. 4.The certificate of the loss of or damage to an identity card is valid until a new one is issued, however, no longer than for 2 months.
Wymagane dokumenty
1.Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.
2.Do zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego dokonanego osobiście w organie dowolnej gminy, należy załączyć uszkodzony dowód osobisty.
3.Do zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego dokonanego w formie elektronicznej lub placówce konsularnej RP, uszkodzony dowód osobisty przekazuje się pocztą lub osobiście.
Required Documents
1.A form for reporting the loss of or damage to an identity card.
2.For the report of damage to an identity card made in person in an authority of any municipality, the damaged identity card must be attached.
3.To report damage to an ID card made electronically or at a consular post of the Republic of Poland, the damaged ID card shall be submitted by post or in person.
Opłaty
Zaświadczenie o utracie dowodu osobistego jest wydawane nieodpłatnie.
Fees
A certificate of loss of identity card is issued free of charge.
Podstawa prawna
Art. 47 i 48 Ustawy z dnia 6 sierpnia 2010r. o dowodach osobistych (tekst jednolity Dz. U. z 2019r.,poz. 653 ze zmianami),Rozporządzenie MSWiA z dnia 7 stycznia 2020r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz.U. z 2020r., poz. 31) Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U. z 2018 r. poz. 2096).
Legal basis
Article 47 and 48 of the Act of 6 August 2010 on identity cards (consolidated text: Journal of Laws of 2019r.,item 653 as amended),Regulation of the Ministry of Interior and Administration of 7 January 2020 on the specimen of an identity card, its issue and acceptance as well as loss, damage, cancellation and return (Journal of Laws of 2020r., item 31) Act of 14 June 1960. - Code of Administrative Procedure (consolidated text: Journal of Laws of 2018, item 2096).
Uwagi
Posiadacz dowodu osobistego, którego dowód osobisty został utracony lub uszkodzony, zgłasza niezwłocznie, osobiście ten fakt organowi dowolnej gminy, a posiadacz dowodu osobistego przebywający poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - dowolnej placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej. Zgłoszenie na Policji kradzieży dowodu osobistego, będzie skutkowało unieważnieniem dowodu osobistego w Rejestrze Dowodów Osobistych. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego można dokonac za pomocą: - dokumentu elektronicznego, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, w organie gminy, który wydał dowód osobisty, przy czym zawiadomienie składane w formie dokumentu elektronicznego powinno zawierać kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis zaufany albo podpis osobisty. - usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, zgłoszenie to powoduje automatycznie unieważnienie dowodu osobistego. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej można również dokonać w formie pisemnej za pomocą poczty lub telefaksu. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego posiadacza dowodu osobistego nieposiadającego zdolności do czynności prawnych lub posiadającego ograniczoną zdolność do czynności prawnych dokonuje rodzic, opiekun prawny lub kurator. W przypadku odnalezienia utraconego dowodu osobistego nie można się nim posługiwać.
Comments
A holder of an identity card, whose identity card has been lost or damaged, shall immediately report this fact in person to the authority of any municipality, and a holder of an identity card residing outside the territory of the Republic of Poland - to any consular post of the Republic of Poland. A report of ID theft to the Police will result in the invalidation of the ID in the Register of Personal Identity Cards. A loss or damage of an ID card may be reported by means of - an electronic document, pursuant to the rules specified in the Act of 17 February 2005 on Informatisation of the Activities of Entities Executing Public Tasks, in the municipal authority which issued the ID card, whereas the notification submitted in the form of an electronic document should contain a qualified electronic signature, a trusted signature or a personal signature. - If the notification is submitted in the form of an electronic service made available by the minister in charge of informatisation, it automatically results in cancellation of the ID card. A report on the loss of or damage to an ID card in a consular post of the Republic of Poland may also be submitted in writing by mail or by fax. The loss or damage of an ID card is reported by a parent, legal guardian or a curator to the holder of an ID card who does not have legal capacity or has limited legal capacity. If the lost ID card is found, it cannot be used.